Náš projekt si zejména klade za cíl přiblížit žákům základních škol našeho regionu naše obory Zemědělec – farmář, Zahradník a ukázat jim odbornou vazbu i na obory ostatní. Nejužší a nejčetnější bude naše spolupráce se ZŠ Brodce, Dolní Slivno a s oběma ZŠ v Benátkách n.J.
Využijeme k tomu tři základní formy. V první u nás absolvují výuku v zahradnictví při pěstování rostlin a v dílnách při zpracování kovů a dřeva. Druhá zahrnuje celoroční, pravidelně se opakující volnočasové aktivity, tedy kroužky. Připravený je kroužek chovu zvířat, zaměřený na chov koní a chov včel. Dalším je kroužek dílenský, zaměřený na péči o starou zemědělskou techniku a její renovaci.
V rámci projektu vybudujeme společně v naší lokalitě naučnou přírodovědnou stezku. Na procházku po ní pozveme žáky dalších základních škol Mladoboleslavska a připravíme jim zajímavý naučný program. To je třetí forma.
Projekt je však širší, obsahuje například i stáže pedagogických pracovníků ZŚ u nás.
--> Podrobné informace o projektu
--> Tisková zpráva, Tisková konference k projektu (.pdf)
--> Tisková zpráva, Školáci v novém projektu poznávají krávu i svěrák
Naše škola je zapojena do dalšího projektu EU peníze středním školám v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) spolufinancovaným evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Projekt je zaměřen na zavedení inovativních metod do výuky s důrazem na propojení teoretických a praktických dovedností žáků v oborech Cukrář, Kuchař-Číšník, Zemědělec-Farmář, Zahradník, Gastronomie a Cestovní ruch. Cílem projektu je také zatraktivnění těchto oborů pro nové uchazeče o studium a zajištění lepší pozice pro uplatnění absolventů na pracovním trhu. Zapojeni do vybraných aktivit projektu budou i žáci SOU a SOŠ Vlašim a SOU Čáslav.
Realizace projektu je rozdělena do šesti klíčových aktivit (dále KA).
KA 01 - Vytvoření vzdělávacích modulů
V rámci KA01 jsou vytvořeny vzdělávací moduly pro všechny obory na škole žadatele. Jedná se o obory Cukrář, Kuchař-Číšník, Zemědělec-Farmář, Zahradník, Gastronomie a Cestovní ruch. Moduly jsou zaměřeny na podporu rozvoje klíčových kompetencí žáků, na podporu pochopení a aplikace mezipředmětových vazeb a všechny aktivity jsou směřovány k uplatňování získaných vědomostí v praxi. Dále je připraven jeden společný modul pro všechny obory žadatele zaměřený na podnikatelské dovednosti (KA04).
Pro jednotlivé moduly jsou připraveny výukové materiály v podobě pracovních sešitů pro žáky.
Témata výukových modulů jsou:
KA 02 Pilotní ověření vzdělávacích modulů
Úzce navazuje na předchozí aktivitu a spočívá v pilotáži, tedy samotné výuce jednotlivých připravených modulů na odborném výcviku a v teoretických předmětech. Součástí aktivity je také připravení vhodných podmínek pro praktický nácvik všech aktivit zahrnutých do výukových modulů, konkrétně zřízení gastrostudia, zemědělské učebny a pořízení foliovníku.
KA 03 Odborné vzdělávání a stáže pedagogů
V této klíčové aktivitě bude vzdělávána cílová skupina pedagogů formou účasti na vzdělávacích kurzech a stážích.
KA 04 Rozvoj podnikatelských dovedností
V rámci KA04 jsou rozvíjeny podnikatelské dovednosti žáků všech oborů ve vazbě na KA01. Součástí modulu je založení fiktivní firmy a nácvik podnikání formou OSVČ. Žáci společně realizují vlastní podnikatelský projekt ve formě fiktivní firmy.
KA 05 Projektové dny
V rámci KA05 budou realizovány projektové dny zaměřené na ověřování a procvičování praktických dovedností získaných z výuky vzdělávacích modulů. Půjde o rozšíření probrané látky a její aplikaci podle témat jednotlivých projektových dní. součástí je také příprava na oborové soutěže.
KA 06 Pracovní trhy a Oborové soutěže
Součástí KA06 bude uspořádání "Trhu pracovních příležitostí" při kterém žáci budou prezentovat výsledky absolvovaného vzdělávacího modulu. Přizváni budou potenciální zaměstnavatelé a obchodní partneři školy.
Stěžejní částí aktivity bude také pořádání školních kol odborných soutěž i soutěže meziškolní, s účastí zapojených škol.
Společnost Člověk v tísni realizuje nový mezinárodní projekt pro střední školy Food Right Now – Postavme se hladu! Do tohoto projektu je také zapojena Střední odborná škola a střední odborné učiliště Horky nad Jizerou, kromě českých škol jsou zapojeni také učitelé a studenti z Francie, Itálie, Irska a Německa.
Cílem projektu je zvýšit povědomí o problematice hladu a přístupu k potravinám mezi učiteli a studenty v pěti zemích Evropské unie.
Zapojené a vybrané školy v ČR:
Vybrali jsme si téma s názvem „Český česnek“ aneb návrat na česká pole je téma našeho projektu Food Right Now – Postavme se hladu! V příštím roce 2013/2014 budeme pokračovat v tradici – podporování a znovu navrácení českých výrobků, produktů na český trh. Pro další rok máme připravené téma český med a včelařství.
Týmy studentů se svými učiteli budou mít také možnost zapojit se do dalších aktivit probíhajících v rámci projektu, např. do kampaně u příležitosti Světového dne potravin (16. října 2013), kterou podpoří vlastní akcí na své škole či v obci.
V průběhu celého projektu bude vznikat za pomoci zúčastněných učitelů publikace pro výuku témat souvisejících s potravinovou bezpečností. Zpracované příklady dobré praxe budou dány k dispozici pedagogům středních škol z celé ČR.
Projekt Food Right Now – Postavme se hladu! usnadní učitelům i studentům lépe chápat otázky související s produkcí potravin a hladem ve světě, naučí se o nich diskutovat a přicházet s vlastními nápady řešení, do nichž se mohou oni sami zapojit.
Naše škola je zapojena do projektu EU peníze středním školám v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) spolufinancovaným evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Cílem projektu Inovace výuky cestou využití ICT je zvýšení kvality výchovně vzdělávacího procesu na SOŠ a SOU Horky nad Jizerou. Projektový záměr vychází z obsahu Školních vzdělávacích programů učebních a studijních oborů školy
Projekt si klade za cíl zlepšení v oblasti dílčích vyhodnocených slabých stránek školy vyplývajících ze závěrů autoevaluace školy. Jedná se zejména ve zlepšení schopností žáků reagovat na vyvíjející se požadavky na trhu práce, rozvíjení vědomostí a dovedností z oblasti ekonomiky a podnikání v oboru, ve zlepšení vybavení školy výpočetní technikou a v oblasti motivace žáků k celoživotnímu vzdělávání. Výstupy projektu zajistí inovaci a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí všech žáků školy. V rámci projektu vznikne 480 digitálních učebních materiálů – šablon, které při vyučování podpoří inovativní prvky a zaměřují se na průřezová témata školních vzdělávacích programů napříč obory školy.
Škola bude dovybavena moderní výpočetní technikou s příslušenstvím hardware i software pro přímou výuku žáků i podporu výuky. Budou vytvořeny podmínky pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků v oblasti ICT gramotnosti.
Pedagogové se zúčastní specializovaných kurzů v oblasti rozvoje finanční gramotnosti žáků a kvality výuky cizích jazyků na střední škole. Tyto kurzy umožní zkvalitnění výuky, zavádění nových postupů do výuky a využití moderních technologií.
Více informací na stránkách projektu
Naše škola se v dubnu 2013 přihlásila do projektu "Gender je všude kolem nás" pořádaného Českou asociací vzdělávacích institucí, o.s. a financovaného v rámci programu OP LZZ a státního rozpočtu ČR. Projekt bude probíhat do 31.5.2014 a je do něj zapojeno celkem 12 státních (základních nebo středních) škol ze Středočeského kraje (8 z okresu Kladno, 3 z okresu Mladá Boleslav a 1 z okresu Kolín).
Uskutečnil se již 1denní kurz "Gender v prostoru školy", kde jsme byli seznámeni s obsahem projektu. V květnu jsme se zúčastnili zahajovací konference projektu "Zavádění gender konceptu do pedagogické praxe" v Praze a nyní budou následovat víkendové tématicky zaměřené semináře na Orlíku.
Naše škola je zapojena společně s Krajskou hospodářskou komorou Střední Čechy do projektu „Poznejte řemesla, poznejte praxi“, v rámci programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost spolufinancovaným evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Hlavním záměrem projektu je zkvalitnění spolupráce institucí počátečního vzdělávání s aktéry na trhu práce v oblasti praktické výuky a uplatnitelnosti žáků. Projekt přispěje k podpoře volby povolání z oblasti řemesel, poskytne informace o daném řemesle, seznámení s výukovým prostředím na vyšším stupni, s příklady dobré praxe, zajistí praktickou výuku, apod.
Konkrétními aktivitami bude vytvoření internetového portálu, obsahujícího on-line nabídku možných exkurzí a praxí u zaměstnavatelů v kraji i v zahraničí využitelné všemi ZŠ a příslušnými SŠ v kraji, přehledné informace o vybraných řemeslech, vzdělávacích zařízeních v kraji. Navazujícími aktivitami bude pilotní ověření nabídek praxí a exkurzí v kraji i zahraničí včetně ukázek praktické výuky s odborníkem.
Internetové stránky projektu naleznete zde.
Cílem projektu je podpořit učitele a žáky při výuce aktuálních globálních témat za využití metod aktivního učení.
Je součástí širšího mezinárodního projektu, do kterého jsou zapojeny organizace a školy z celé Evropy. Obecným smyslem projektu je snaha dlouhodobě přispívat k šíření povědomí o stavu současného světa a pomoc při snižování chudoby ve světě.
Téma "Český kapr" je hlavní záměr našeho projektu Světová škola
Podporování a znovu navrácení českých výrobků, produktů na český trh.
Žáci oboru Zemědělec – Farmář: absolvování odborné stáže na Střední škole rybářské a vodohospodářské Jakuba Krčína v Třeboni, zpracování prezentace o českém rybářství + (poznatky a zkušenosti z odborné stáže).
Žáci oboru Gastronomie: zpracují prezentaci na téma český kapr v gastronomii, jídla z kapra.
Žáci oboru Cestovní ruch: zpracování zeměpisného tématu české rybníky, formou map a pracovních plakátů, které budou poté umístěné na chodbu školy a do některých tříd.
Internetové stránky projektu naleznete zde.