Za organizaci a realizaci zahraničních stáží v rámci programu Evropské unie Leonardo da Vinci získalo SOU a U Horky nad Jizerou v kategorii počátečního odborného vzdělávání Evropskou cenu kvality. Mezi další hodnocené kategorie patřily - stáže vysokoškoláků, mladých pracovníků firem a výměny vzdělavatelů. Toto hodnocení proběhlo poprvé v historii EU.
Byly nominovány nejlepší projekty z uplynulých let z každé země Evropské unie a přidružených zemí. Šestnáctičlenná komise vybrala do závěrečného kola projekty z Rakouska, Islandu, Norska, Maďarska a České republiky. Naši zemi reprezentovalo právě SOU a U Horky nad Jizerou. Ve finále byla tato organizace nejlepší. Ocenění bylo předáno škole na mezinárodní konferenci ke kvalitě v mobilitách v Oslo v Norsku 25. - 26.1.2005. Této konference, která byla připravena na vysoké odborné úrovni se zúčastnilo 130 odborníků z 29 zemí.
Programy EU Leonardo da Vinci využívá SOU již od roku 1998. V rámci tohoto programu každoročně vyjíždí na odborné stáže desítky žáků ze všech učebních oborů školy. Přijímajícími organizacemi jsou podnikatelé příslušných oborů (zejména restaurace, hotely, cukrárny, zemědělské a agroturistické farmy v Rakousku, Německu, na Kypru, ve Španělsku, Itálii a ve Vysokých Tatrách na Slovensku.
Název projektu: Agro-gastroteam do Evropy
Počet účastníků: 26
Délka stáže: 3 týdny
Číslo projektu: CZ/00/A/F/PL-134116
Kontrahent:
Střední odborné učiliště a Učiliště, Horky nad Jizerou
Horky nad Jizerou 34/35
294 73 Brodce nad Jizerou
E-mail: souhorky@volny.cz
Ing. Vratislav Morava
Partnerské země:
A, D
Cílové skupiny:
mladí lidé v počátečním odborném vzdělávání (nikoliv na VŠ)
Sektory:
hotely a restaurace
potravinářský průmysl
zemědělství
Popis projektu:
Projekt je pokračováním mezinárodních trojstranných aktivit SOU Horky nad Jizerou a partnerské
německé a rakouské školy. Projektu s názvem Agro-gastroteam do Evropy se zúčastnilo čtrnáct žáků z učebních oborů Cukrář, Kuchař-číšník, Provoz služeb stáže v oblasti Dieburgu u Frankfurtu nad Mohanem v SRN a dvanáct žáků z dvouletého učebního oboru Zemědělská výroba a z tříletého učebního oboru Cukrář, Zemědělec, Kuchař (převážně sociálně znevýhodnění žáci) absolvovalo též třítýdenní stáž v oblasti Kremsu v Rakousku v září až říjnu 2001. Hlavním koordinátorem přijímajících partnerů byly partnerské školy v Babenhausenu (SRN) a ve Wieselburgu a Městský úřad ve Furthu bei Göttweig (Rakousko). S jejich pomocí byl proveden výběr pracovišť pro praxi žáků. Pracoviště (cukrárny, restaurace, hotely, menza, zemědělské a agroturistické farmy) splňovala nejen všechna odborná kriteria, ale hlavně majitelé a pracovníci měli pozitivní vztah k vedení českých žáků. Ubytování a stravování žáků bylo jednak v rodinách, tak i skupinové v penzionu a domovu mládeže.
Předpokladem úspěšné stáže byla dlouhodobá a pečlivá příprava jednak žáků, tak i doprovázejících osob, udržování dlouhodobých kontaktů s partnerskými školami a podnikateli (včetně návštěv německých a rakouských učitelů, rodičů žáků, podnikatelů a zástupců sociálních partnerů na SOU Horky nad Jizerou). V přípravě na stáž byly vytvořeny česko-německé žákovské dvojice k dopisování a při pobytu v SRN ke společnému trávení volného času. Partnerské dvojice byly jednou z důležitých forem jazykové a kulturní přípravy na stáž. Výraznou změnou v organizaci zahraničních stáží byl výběr i žáků slabších, problémových, ze sociálně znevýhodněného prostředí. Základní myšlenkou bylo dát příležitost i těmto žákům, kteří zatím nebyli pozitivně motivováni a vedeni, z čehož často vyplývaly i juejich špatné výsledky. Ty následně zhoršovaly jejich uplatnění na trhu práce. Již zařazení těchto žáků bylo velkým povzbuzením ke studiu, neboť téměř 50% žáků jelo poprvé do zahraničí. Během praxe nebylo mezi žáky rozdílu. Všichni, tj. i žáci s dřívějšími problémy, byli na svých pracovištích hodnoceni po stránce pracovní i chování výborně. Většina žáků obdržela pozvání od "svých" podnikatelů k příštím návštěvám.
Společná evaluace výsledků spočívá v prohloubení odborných a jazykových dovedností žáků, v rozvoji jejich samostatnosti, adaptability a sebedůvěry, hledání nových metod a forem pedagogické práce se sociálně znevýhodněnou mládeží, formulování podnětů pro řídící a pedagogickou práci škol a spolupráci s jejich sociálními partnery, hodnocení výsledků výchovně vzdělávací činnosti, v navázání kontaktů škol, podnikatelských, společenských a dalších subjektů v partnerských regionech tří evropských zemí.
Národní vzdělávací fond - Národní agentura programu Leonardo da Vinci udělil naší škole za přípravu projektů a jejich realizaci Pečeť kvality.
V rámci celé ČR bylo uděleno těchto deset ocenění:
Projekty byly posuzovány komisí odborníků z Úřadu vlády ČR, Ministerstva školství ČR a z Národního ústavu odborného vzdělávání. Ohodnocené projekty nejvyšší kvality budou využity pro zkvalitnění systému odborného vzdělávání. Ocenění bylo výrazně prezentováno ve sdělovacích prostředcích - třikrát byl o naší škole pořad v Českém rozhlase a několikrát jsme byli zveřejněni v tisku.
Projekt "Za zkušenostmi v cestovním ruchu" navázal na minulé úspěšné projekty SOŠ a SOU Horky nad Jizerou. Byli v něm zapojeni žáci všech oborů školy, neboť v cestovním ruchu se mohou dobře uplatnit. Celkem se stáží zúčastnilo celkem 43 žáků, z toho 4 z partnerské školy SOŠ a SOU Praha - Čakovice (2 žáci SRN, 2 žáci Itálie), z učebních oborů Cukrář, Kuchař - číšník, Provoz služeb a Zemědělec, studijního oboru Cestovní ruch. V Rakousku absolvovalo stáž 8 žáků od 19.9. do 9.10.2010 na zemědělských farmách, penzionu a restauraci pod koordinací Městského úřadu Furth bei Göttweig, na Slovensku na pracovištích Hotelu FIS na Štrbském Plese absolvovalo stáž 15 žáků v termínech 28.12.2010 až 17.1.2011 a 17.1. až 6.2.2011, v SRN na smluvních pracovištích (v penzionu a hotelích ve Weidenu a okolí) Beruffachschule Wiesau 10 žáků od 4. do 22.10.2010 a v Itálii od 1.9. do 21.9.2011 na smluvních pracovištích Istituto Professionale Di Stato v Senigalii (recepce hotelů a restaurace) 10 žáků.
Hlavními kriterii při výběru žáků byl zájem žáků o stáže, pravidelná docházka na přípravu, nulová absence při výuce,aktivní práce žáka ve škole. Byla podpořena účast žáků ze sociálně znevýhodněných rodin, žáků s vývojovými poruchami učení či chování, bez zkušeností z cest do zahraničí. Příležitost je dávána všem, aby i ten méně úspěšný či neúspěšný se stal úspěšnějším. Většinou se jednalo o nezletilé žáky, proto pedagogický dozor zajišťoval učitel školy.
Přípravu, realizaci, evaluaci a diseminaci projektu zajišťoval řídící a realizační tým podle pracovního harmonogramu. Účastníci byli ubytování ve skupinách u přijímajících organizací nebo v ubytovnách, penzionech či hotelích. Dopravu, pojištění a financování stáže zajistila vysílající škola. Žáci vykonávali stáž na pracovištích podle své odbornosti, tj. na recepcích, kuchyních, agroturistických a zemědělských farmách, při obsluze.
Žáci získali nové odborné dovednosti, zkušenosti a pracovní návyky v příslušné profesi. Prohloubila se schopnost lepší komunikace v cizích jazycích. Pozitivní byla zejména změna v chování, v rozvoji sebedůvěry a adaptability, ve vyšší samostatnosti, ale zároveň v rozvoji týmové spolupráce. Žáci velmi kladně hodnotili lepší mezilidské vztahy, systém a pohodu na pracovištích, péči o životní prostředí.
Osobnostní rozvoj je patrný zejména u žáků, kteří jsou ze sociálně znevýhodněného prostředí. Žáci byli motivováni k aktivnějšímu přístupu ke studiu po návratu ze stáže. Pedagogický dozor využíval mimopracovního času žáků k výchovně ke zdravému životnímu stylu a ke zlepšování kulturního rozhledu žáků. Evaluace stáží probíhala průběžně i na závěr stáží.
Výsledky projektu byly diseminovány v rámci zavádění nových školních programů na naší škole, ale i v rámci projektu Cesta k modernímu vzdělávání na partnerských školách.
Projekt zvýšil i image školy i odborného školství. Přispěl k trvalé péči o rozvoj partnerství mezi školami, podnikateli a sociálních partnerů pěti zemí EU, včetně osobních kontaktů.